Stress

Wat is stress?

Stress is in eerste instantie een natuurlijke reactie van ons lichaam. Onze verre voorouder hadden dit nodig om in noodsituaties snel te kunnen reageren. Stress zorgde er dus voor dat heel het lichaam zich klaarmaakte om te vluchten of te vechten. In onze huidige tijd hoeven we niet meer te gaan jagen op gevaarlijk wild. Wel kennen we andere stressfactoren. Iedereen heeft al wel eens te maken gehad met stressvolle situaties. Een veeleisende job, examens, onverwachte problemen.

In je hersenen komt dan Cortisol vrij, een stresshormoon. Het verhoogt je mentale en lichamelijke alertheid. Je lichaam maakt zich klaar om een inspanning te leveren. Heb je wel eens meegemaakt dat je, haast zonder erbij stil te staan, de juiste reactie had in een bedreigende situatie? Denk maar eens aan een kind dat plots de straat wil overlopen. Hoeveel tijd heb je nodig om het kind vast te grijpen? Hoelang heb je over deze handeling nagedacht? Inderdaad, een fractie van een seconde.

Daarbij bestaat er een belangrijk verschil tussen acute en chronische stress. Heb je alleen op bepaalde momenten last van stress? Dan heb je te maken met acute stress. Ervaar je anderzijds een continu gevoel van stress? Dan spreken we over chronische stress. Die laatste vorm is heel belastend voor je lichaam.

Chronische stress

 

Veel mensen hebben dagelijks te maken met stress op het werk. De druk om goed te presteren, tijdsgebrek, problemen en professionele relaties kunnen stress veroorzaken. Ook de drang om je doelen te realiseren, je perfectionisme, je gezin, … het zijn allemaal zaken die je met stress kunnen opzadelen.

Stilletjes aan kan je draaglast groter worden dan je draagkracht. Wanneer dit een lange tijd aanhoudt, geeft ons lichaam een teken. Je komt aan een rood stoplicht, maar onze maatschappij leert ons niet om te stoppen dus gaan we door. Stoplicht na stoplicht negeren we en komen we in een viciuese cirkel van stress. Chronische stress heeft zijn intrede gedaan.

Symptomen van chronische stress.

  • Hartkloppingen

  • Duizeligheid

  • Zweten

  • Hoofdpijn

  • Vermoeidheid

  • Opgejaagd gevoel

  • Sneller geïrriteerd

  • humeurig

  • Concentratieproblemen

 

Daarnaast onderdrukt een langdurig verhoogde hoeveelheid Cortisol het immuunsysteem, waardoor je vatbaarder bent voor ziektes en ontstekingen.

Burn-out

in opbouw

Depressie

in opbouw

Hoe kan hypnose je helpen?

Stress is een onbewuste reactie van het onderbewustzijn op bepaalde prikkels waardoor er inwendige zenuwachtigheid en spanningen ontstaan. Wanneer deze spanning chronisch aanwezig blijft, geeft ons onderbewustzijn ons tekens zoals de symptomen die hierboven vermeld staan.

Wat als de druk op de ketel blijft? Wanneer deze spanningen niet kunnen geuit worden zoekt het onderbewuste zelf een uitweg door het geven van woedeaanvallen of (hoofd)pijn. Indien er niets veranderd wordt aan deze situatie kan deze negatieve spiraal leiden tot een burn-out of depressie. Hypnose kan jou helpen om innerlijke rust terug te vinden en om anders om te kunnen gaan met stress triggers.

Met wat kan ik je helpen?

Stressreleas

Burn-out

Depressie

Leren omgaan met stress door spanningen bewust los te laten.

Stress leren beheersen door je persoonlijke triggers en symptomen te kennen en los te laten.

Leren loslaten van spierspanningen.

Er wordt een anker geplaatst om onmiddellijk naar ontspanning te gaan.

In opbouw

In opbouw

Onze werkwijze:

U kan een afspraak maken via onze agenda op deze website, of via 0476/49 99 17.

Via het 'contact' onderaan deze pagina, kan u vragen stellen. 

Voor de eigenlijke hypnosesessie krijgt u uitleg en kan u nog bijkomende vragen stellen.

Tarieven: 

125 euro per sessie

Praktisch:

Annuleren kan tot 24 uur voor de afspraak. Binnen de 24 uur ben ik genoodzaakt het volledige bedrag voor de gereserveerde tijd aan te rekenen.

Betalingen gebeuren na elke sessie.

​Er is geen mogelijkheid om met bancontact te betalen.